Friday, July 8, 2011

Belum sampai seru??

Setiap perubahan itu memerlukan pengorbanan. Apatah lagi kalau berubah kearah kebaikan. Yela, zaman sekarang nih kalau kita buat benda baik nampak pelik dipandangan mata masyarakat. Tapi kalau buat benda tak baik xpe, normal je pada pandangan manusia. Kalau insan2 yang cuba mengikut syariat Islam, macam2 tentangan yang dia dapat dan bila orang yang mengikut trend terkini, ikut barat, orang siap sanjung2 lagi. Kenapa?? Sebab kita terlalu mengagung2kan barat. Mengangkat gaya hidup orang kafir. Dan apa2 yang mengikut syariat Islam, dikatakan ketinggalan zaman, kuno. Seolah-olah Islam itu tidak sesuai mengikut zaman. Hanya sesuai pada zaman-zaman dahulu sahaja. Benarkah begitu??

Sebenarnya, bukan islam itu yang kuno dan tak mengikut zaman. Tapi kita yang terlalu obses mengikut cara dan gaya barat. Kita suka dengan selendang yang nipis dan singkat, tudung yang pendek dan mendedahkan dada, baju dan seluar yang ketat yang menampakkan bentuk tubuh. Apa yang kita nak banggakan sangat dengan tubuh badan yang kita. Sedarlah, segala yang kita ada itu hanyalah pinjaman dari yang Esa.

Trend pemakaian seperti itulah yang biasa dan normal pada pandangan manusia sekarang. Tapi bila ada yang pakai jubah dan bertudung labuh, dikatakan kuno dan dipandang pelik. Apatah lagi kalau orang yang berpurdah, dikatakan pula melebih-lebih. Melebih-lebih menutup aurat, di kutuk dan dikeji. Tapi, orang yang melebih-lebih membuka aurat, disanjung-sanjung sebab pandai mengikut fesyen terkini. Alangkah anehnya manusia zaman ini. 

Pernah juga ana melihat, manusia-manusia yang didedahkan pentingnya menutup aurat dengan sempurna. Tapi, dikatakan pula tak bersedia. Manakala bagi yang belum didedahkan dengan pentingnya menutup aurat dengan detail dan dari orang yang lebih berilmu, mereka katakan pula belum sampai seru. Ana tak paham! Ana tak paham! Kalau dah macam tu, sampai bila pun tak leh nak berubah. Macam-macam alasan yang diberi. Memang perubahan itu perlukan pengorbanan. Tapi tak bermakna kita perlu lari dari menghadapi nya. Takut perlu berkorban.

No comments:

Post a Comment