Saturday, April 16, 2011

pernahkah terfikir??

kadangkala aku terfikir...

bilakah ajalku akan tiba....

kerana aku semakin takut hidup di dunia penuh fana ini....

aku semakin takut seandainya kehidupan ini...

akan terus menyumbang kepada banyak nya dosa pada diri ini..



namun, apabila diingatkan perihal mati...

aku juga takut...

takut seandainya ketika ku mati...

amalanku tidak dapat menandingi dosaku...

aku takut azabnya di dalam kubur...

aku takut keadaan di mahsyar nanti...

setiap perbuatanku pasti dibalas...



maka, aku terfikir...

sejauh manakah persediaanku menghadapi hari itu...

hari dimana tidak mungkin ku kembali ke dunia ini...

hari pengadilan bagi manusia seluruhnya....

apakah aku akan perolehi nikmat atau azab disana nanti....



hatiku semakin gundah dan gulana....

tatkala aku melihat disekelilingku...

melihat manusia-manusia...

berlari-lari dan tertawa....

hidup penuh gembira...

gembira melakukan apa sahaja yang mereka inginkan...

mereka seolah-olah menikmati hidup mereka...

mereka menuruti hawa nafsu mereka...

melakukan apa sahaja yang mereka inginkan...



tidakkah mereka berfikir apa yang aku fikirkan...

tidakkah terlintas di hati mereka untuk merenung nasib mereka di sana nanti....

tidakkah mereka terfikir bahawa mungkin nama kita di luh mahfuz sudah gugur...

tidakkah mereka terfikir bahawa mungkin sekarang Malaikat Maut tengah memerhatikan kita...

menantikan saatnya dia menjalankan tugasnya...

tidakkah kita berasa takut????

lupakah kita pada hari pembalasan itu...???



cuba diperhatikan....

kita sering merenung masa depan kita...

untuk mendapatkan masa depan yang gilang gemilang...

kita berusaha sedaya mungkin...

untuk mencapai kejayaan...

agar nanti kita tidak merana...



bukankah ianya sama???

cma kita tidak pernah merenung masa depan kita setelah mati...

bukankah selepas mati juga kita mahukan kejayaan disana???

agar kita tidak terseksa dan merana di sana??

apakah usaha yang telah kita lakukan...??

untuk menghadapi akhirat yang kekal abadi...



sesungguhnya....

manusia sanggup mengorbankan kehidupan yang kekal abadi...

untuk menikamati keseronokan sementara didunia ini...

Ya Allah...sedarkanlah kami...

No comments:

Post a Comment