Thursday, April 14, 2011

Aku bukan Insan Sempurna..

Jangan dipandang labuhnya jilbab yang menyelimuti sebahagian tubuhku...
jangan dilihat pada pakaian yang membalut di tubuhku...
kerana dengan itu...
engkau akan membuat tafsiran didalam fikiranmu...
seolah-olah aku insan sempurna...
dengan melihat penampilanku. Manusia mengatakan bahawa aku adalah insan 'baik'.
Penuh ilmu agama didada.
Sedangkan, ingin sekali aku nyatakan...
aku tidak sempurna.
Aku juga insan biasa.
Yang bisa melakukan kesalahan dan dosa.
Kerana aku berpakaian begini, Bila aku cuba menasihati..
Engkau mula menyatakan...aku cuba menunjuk diri...
Seolah baik dipandang duniawi...

Tiap dosa dan kesilapan yang aku lakukan..
Dipandang berat...
tapi..aku tidak kisah...
Tetapi..
Aku mohon pada mu...
Supaya menegur ku dengan hemah..
Agarku ku sedar akan silap dan salah...
Jangan engkau hambur kata-kata berbaur penghinaan dan herdikan...
Kerana aku hanya insan lemah...
Aku juga punya hati dan perasaan...
Yang mudah lentur dan terluka...

Biarlah ku terangkan...
Mengapa aku rasa aku perlu berpakaian sedemikian..
Kerana aku ingin mencari cinta Rabb ku..
Kerana iman ku lemah lah aku perlu menutup aurat dan aibku..
Kerana Auratku adalah MAruahku...
Aku hanya ingin menjadi hamba yang taat..
Taat pada perintahNya...
Mungkin aku juga pernah lalai...
dan melanggar perintahNya...
Bukankah sudah ku katakan..
Aku hanya insan biasa yang tidak sempurna...
Punya banyak cacat celanya...

Bila ku fikir kan...
Iman ku lemah...
Semangat ku rapuh...
Ilmu ku cetek..
Apa yang kelebihan yang ada padaku???
Supaya Rabbku memandangku???
Mungkin imanku tidak seteguh engkau...
Masih dapat mengawal diri walaupun mendedahkan Aurat...
Sedang aku!!!
Aku tidak mampu...
Andai aurat ku tidak mampu ku jaga...
Apatah lagi kelakuan dan tingkah laku ku...
Bukan kah ada aku sebutkan..
Aku hanya insan biasa..
Yang punya kekurangan...

Pakaian dan jilbab yang tersarung ditubuhku..
Adalah perisai hidupku...
AKu malu dengan penampilanku...
Aku malu dengan jilbab labuh di tubuhku..
Bukan malu kerana pakaian ku..
Tapi malu untuk melakukan dosa dan maksiat dengan pakaian itu...
Aku juga takut.....
TAKUT...
Kerana aku...terfitnah Islam..Agamaku...
Aku mencintai agamu ku...
Kerana ianya dari Tuhanku..
KekasihNya berusaha menyebarkannya..
Dengan penuh tabah dan sabar..
Bagaimana mungkin aku sewenang-wenangnya..
Mencemarkan agamaNya itu...

Aku juga berharap...
Dengan pakaian yang tersarung ditubuh ku ini...
Allah, Tuhan ku..sudi memandangku...
kerana aku tidak punya apa-apa kelebihan...
aku tidak berilmu...
Imanku pula rapuh...
Semoga ini menjadi bukti cintaku..
Cinta pada AGAMA dan ALLAH...

No comments:

Post a Comment