Friday, October 19, 2012

Berakhirnya sebuah penantian.

16 Oktober 2012-

Lebih kurang jam 2.30 pagi ana tersedar dari tidur. Terasa sakit menyucuk-nyucuk dibahagian perut. Ana cuba melelapkan mata kembali, namun sakitnya makin terasa. Terniat nak kejutkan zauj tapi bila tengok zauj di sebelah begitu lena tak sampai hati. Ana teringat kata-kata doktor tempoh hari.

Katanya, kalau ada rasa sakit seperti senggugut, terus datang ke hospital.

Masalahnya ana tak pernah senggugut. Ana keliru, adakah sakit pada masa itu senggugut? Nak ke hospital malam-malam begini. Kalau bukan macam mana. Akhirnya ana menganggap sakit itu cuma angin dalam peut dan paksakan juga mata untuk sambung tidur.

Pada jam 5.30, ana tersedar buat kali kedua dari lena. Bila tersedar, terus terasa sakit menyucuk di bahagian     perut. Masa itu, ana terus ke tandas. Mungkin hanya sakit biasa. Setelah itu, ana sambung tidur kembali dengan harapan sakit ini akan hilang bila bangun nanti.

Ana tersedar kerana terasa tamparan perlahan di pipi dan goncangan lembut pada badan. Namun saat itu ana begitu tidak mampu untuk membuka mata.

Setelah itu terdengar suara zauj.

"Sayang, bangun. Solat subuh"

Ana cuba untuk buka mata.

"Dah subuh?". Tanya ana pada zauj.

Lantas ana cuba bangun dengan bantuan zauj. Bila ana berdiri, terasa sejuk dibahagian kaki.

"Allah! Darah!"

Terkejut ana dan zauj bila terlihat begitu banyak darah membasahi kain batik yang ana pakai dan katil. Ana berjalan perlahan ke bilik air. Bila sampai di bilik air, ana membersihkan darah yang terasa makin banyak mengalir dari tubuh ana.

Tiba-tiba..................

Terasa ada sesuatu keluar dari badan ana. Ketulan darah keluar dari badan ana. Terasa longlai saat itu. Terus ana memanggil zauj dan mak ana.

Mak kata, ana perlu ke hospital segera.

No comments:

Post a Comment