Friday, April 6, 2018

Pengalaman Bersalin Anak ke 3.

Assalamualaikum.

Dah lama sangat tak update apa2 kat sini. Tapi sebabkan pengalan bersalinkan Uwais dan Humaira aku share kat sini, rasa macam tak adil pulak tak share pasal pengalaman bersalinkan Umar.

Masa aku taip ni, Umar dah pun 9 bulan. Cepatnya masa berlalu.

Aku bersalin kan Umar masa mengandung 38 minggu. Yang lain pun memang bersalin masa 38 minggu. Tapi yang rare sikit pengalaman bersalinkan Umar, masa tu suami aku nak balik Kelantan. Kami tinggal kat Perak.

Sebab ada urusan kerja, suami nak balik kelantan. Aku pulak menggedik nak ikot. Walaupun tau dah sarat sangat dah. Suami pun izinkan je. Aku konfiden sebab suami aku kata balik dua hari je. Tak lama pun. Settle kerja dia, terus balik.

Sampai kelantan, kami tidur kat rumah mak sedara aku kat KB. Hari ke 2 kat sana, suami aku kata tak boleh balik lagi. Sambung sehari lagi kerja dia tak settle. So, tak pelah. Aku ok je. Tapi suami selalu tanya takde rasa sakit ke apa. Ada. Tapi kejap2 je. Aku rasa tu contraction palsu je.

Sebab sebelum tu aku memang ada contraction lagi dasat sebab banyak berjalan. Jadi kalau ada sakit2 tu aku pikir sebab lama naik kereta kot. Hari ke 3 tu, suami aku settle kerja dia. Pagi tu aku dah rasa sakit. Kali ni konsisten.

Aku usha2 jugak gap waktu dan tahap kesakitan tu. Tapi masa nak naik kerata, memang sakit makin bertambah. Aku pikir ish tak lama dah nak bersalin ni. Sampai kat Ayer Lanas, berenti jap rumah Arwah nenek. Abang aku yang stay  kat situ dok tanya aku ok ke tak. Aku jawab la ada sakit2 dah ni. Haha.

Semua gelabah suruh bertolak cepat2. Tapi memang kali ni bukan ujian. Ni contraction betul2 punya. Anak2 pun aku tak boleh nak layan dah. Berenti mandi semua, semua suami aku yang settle kan.

Selalunya kalau balik Perak, kami lalu jalan short cut. 3 jam dah sampai. Tapi sebabkan hari dah gelap dengan aku sakit nak bersalin, dia tak berani lali jalan tu. Sebab jalan tu sunyi spital semua tak de. Jadi dia ikot jalan Kuala Kangsar. Tambah lagi 2 jam. Aduuhhh. Masa tu aku nak cepat sampai je.

Masa isyak kami berhenti solat kat stesen minyak kat kuala kangsar. Masa aku nak ambik wudhuk, cek2 mak aih. Turun darah pulak. Lagi la neves aku ngan suami ni hah. Tambah2 aku ada baca anak ke 2 atau 3 biasanya lagi cepat bersalin. Tambah2 kalau jarak dekat2.

Aku dok berangan sampai hospital bukaan dah 5 cm dah. Malam ni dah selamat bersalin. Sampai rumah masa tu kul 11 malam. Sempat lagi bedal nasi goreng ikan masin malam tu sebungkus. Licin. Pelik gak, selalunya kalau aku sakit nak bersalin, tak lalu dah nak makan. Tapi kali ni lain pulak.

Malam tu jugak kami pi cek in hospital. Sampai sana nurse cek, bukaan baru 1 cm. Aduhhh. Menyesal aku masuk wad malam ni. Mesti lambat lagi bersalin ni. Dah la dalam wad tak de orang. Aku sorang je. Seingat aku malam tu cek sekali je. Bukaan still 1 cm.

Pagi besok nya 3 cm. Still tak boleh dok kat labour room. Kena tunggu kat wad. Tapi bersalin kali ni memang aku betul2 takot. Sebab aku dah boleh agak sakitnya macam mana. Aku takot nak berjalan banyak2. Takot sakit. Padahal kalau yang dulu, aku banyak berjalan. Mungkin sebab tu laluan lambat terbuka.

Nurse2 semua dok usha aku. Sebab takot aku mudah bersalin. Besoknya, waktu melawat mak mertua aku datang. Sakit masa ni makin kuat. Nak berjalan pun tak larat. Sampai aku tak mandi pagi tu. Mak mertua aku suh pi mandi.

Nurse siap letak kerusi dalam bilik air. Dan pesan kalau rasa nak bermeneran, tekan butanv kecemasan. Lepas mandi, sempat solat kat wad. Solat sambil duduk. Tak larat dah nak pi surau semua.

Nurse pun makin risau sebab aku nampak macam dok sakit sangat. Selesai solat nurse terua aku pi cek. Alhamdulillah. Dah 4 cm. Terus masuk labour room. Aku ingat kejap je la nak bersalin. Masum kul 2. Kul 4 still bukaan 4 cm. Dan nurse kata aku dok meneran dan tak kawal pernafasan dengan baik.

Masa tu kepala otak aku dok teringat2 pengalaman2 bersalin yang aku dok baca. Dalam labour room aku dah tak ingat zikir, selawat istighfar semua. Aku lost. Dalam tu aku don dengar je nurse dok sembang pasal shopping online la. Lazada lah. Huhu.

Sampai la dalam kul 5 macam tu, suami aku minta izin nak masuk dan boleh masuk sebab aku sorang je nak bersalin masa tu. Sampai la kul 6 aku still sakit tahap sama je. Nurse tu geram, dia mai goncang2 perut aku. Lepas tu memang contraction makin dasat.

Dan nurse dok tunggu2 aku pecah ketuban. Tapi nan hadoo. Pastu diorang kata lama sangat dah aku sakit ni dan diorang nak pecahkan ketuban. Panggil doktor, doktor tu cek dia kata bulaan dah 6 cm. Tapi kelapa bayi masih tinggi dan melekat dengan lapisan pekebenda entah.

Dia takot nak pecahkan ketuban. Takot kena kepala baby. Aduhhh
 Lama jugak lepas tu aku tahan sakit. Mai pulak nurse yang tukang sambut baby mai cek. Dia kata dia boleh pecahkan ketuban.

Lepas dia pecahkan ketuban, laaaagi la sakit. Dan tak lama lepas tu aku boleh meneran. Seingat aku 3,4 kali macam tu je. Alhamdulillah. Baby Umar selamat dilahirkan.😊

No comments:

Post a Comment